PROGRAM
WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ZBOŻU
Podstawa tworzenia szkolnego programu wychowawczego
Podstawa prawna
1) Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) – art. 10 ust. 1 pkt 5, art. 26 ust. 2, art. 78, art. 98-99.
2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. poz. 1249).
3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).
4) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649) – § 4.
PROGRAM DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ W ZBOŻU
Cel nadrzędny – wszechstronny rozwój osobowy uczniów w sferze intelektualnej, psychicznej, społecznej, fizycznej, estetycznej, moralnej oraz przygotowanie uczniów do uczestnictwa w z życiu kulturalnym i społecznym.
Cele ogólne programu:
1) Kształtowanie postawy dialogu, tolerancji, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów, umacnianie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej (ceremoniał szkolny), lokalnej i regionalnej, świadomości swoich praw i obowiązków.
2) Wskazywanie zagrożeń bezpieczeństwa i zdrowia oraz skutków uzależnień, uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia. Zapobieganie zachowaniom agresywnym (agresja słowna, psychiczna, fizyczna, cyberprzemoc). Uczenie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami.
3) Propagowanie szacunku dla dobra wspólnego, przygotowanie do życia w grupie rówieśniczej, rodzinie, w społeczności lokalnej i państwie. Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, tworzenia pozytywnych relacji międzyludzkich.
4) Wspieranie wszechstronnego rozwoju osobowości, dociekliwości poznawczej, użyteczności wiedzy i umiejętności zdobytych na danym etapie edukacji.
5) Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych, umiejętności dokonywania wyboru zachowań chroniących zdrowie własne i innych ludzi. Propagowanie zdrowego stylu życia.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie w uczniach dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie dobra,
- budzenie szacunku dla dobra wspólnego,
- kształtowanie postawy dialogu i tworzenie klimatu zaufania,
- kształtowanie umiejętności komunikowania się,
- tworzenie życzliwej, serdecznej atmosfery w szkole, wzajemnego szacunku, tolerancji, pozytywnej samooceny uczniów,
- kształtowanie postawy tolerancji i poszanowania poglądów innych ludzi, asertywności,
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i prowadzenia negocjacji,
- budzenie w uczniach wrażliwości moralnej,
- pomoc uczniom w rozpoznawaniu wartości moralnych, ich hierarchizacji oraz w dokonywaniu wyborów,
- wskazywanie właściwych postaw wobec siebie i innych ludzi oraz umiejętności analizowania różnorodnych zachowań,
- uczenie właściwych, bezpiecznych zachowań w różnych sytuacjach,
- propagowanie zdrowego trybu życia, kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych, profilaktyka uzależnień,
- przygotowanie uczniów do życia w świecie dorosłych poprzez ukazywanie różnych aspektów życia społecznego wraz z jego zagrożeniami,
- kształtowanie umiejętności przeciwstawiania się wpływom kolegów ze środowisk zdemoralizowanych,
- dostrzeganie w każdym uczniu ukrytych możliwości oraz uzdolnień i rozwijanie ich aby uczeń był kreatywny i miał świadomość większej wartości swoich działań,
- współpraca wszystkich podmiotów edukacji (rodziców, dzieci, nauczycieli, środowiska lokalnego),
- włączenie całej społeczności szkolnej do współdecydowania o ważnych spawach szkoły,
- integrowanie zespołów klasowych poprzez samorządność,
- tworzenie zdrowego i bezpiecznego środowiska wychowawczego,
- inspirowanie nauczycieli i uczniów do twórczych poszukiwań,
- kształtowanie właściwych postaw w relacjach dziecko – dom rodzinny – szkoła.
Program wychowawczo – profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Zbożu zawiera się w następujących obszarach:
- Działania wychowawcze podczas lekcji, zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
- Działania na rzecz wychowania w społeczeństwie i kształtowania postaw prospołecznych oraz patriotycznych.
- Działania mające na celu poprawę zdrowia psychofizycznego uczniów oraz ich bezpieczeństwa.
I. Działania wychowawcze podczas lekcji, zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych | ||
Zadania | Treści | Działania |
I. Integracja środowiska klasowego, szkolnego i lokalnego. | 1. Ustalenie i przyjęcie wspólnych norm postępowania.
|
· Zredagowanie klasowych norm i zasad funkcjonowania w grupie (zatwierdzenie przez grupę rówieśniczą klasowych kodeksów, kontraktów bądź regulaminów).
· Przypomnienie systemu oceniania zachowania i regulaminu przerw, dowozów, pracowni komputerowej , świetlicy, sali gimnastycznej , placu zabaw, boiska. · Pedagogizacja rodziców przez pracowników poradni, dyrektora i nauczycieli.
|
2. Bliższe poznanie uczniów, wychowawców i rodziców poprzez wspólną zabawę i pracę. | · Włączanie uczniów kl. I w poczet społeczności uczniowskiej.
· Wspólne organizowanie imprez okolicznościowych (Andrzejki, Mikołajki, Wigilie klasowe, Dzień Seniora, Dzień Matki itp.). · Współudział rodziców w organizowaniu festynów rodzinnych, wycieczek w ramach projektu „Nasza Mała Ojczyzna” obchodów świąt, rajdów i innych imprez sportowych. · Organizowanie przy różnych okazjach konkursów klasowych i szkolnych, przygotowanie uczniów do konkursów pozaszkolnych. · Zapraszanie rodziców na lekcje przy „ drzwiach otwartych”. Prezentacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik oceniania kształtującego. · „Dzień otwarty” dla rodziców dzieci 5-6 letnich – promocja szkoły. · Klub czytającego rodzica.
|
|
3.Sprecyzowanie wspólnych celów
edukacyjnych i wychowawczych szkoły i rodziny. |
· Organizowanie spotkań z rodzicami: ogólnych, indywidualnych, przy różnych okazjach.
· Wspieranie rodziców w działaniach wychowawczych poprzez zorganizowanie spotkania z pedagogiem. · Przedstawienie rodzicom podstawowych kompetencji ucznia poszczególnych klas, w oddziale przedszkolnym przedstawienie zagadnienia gotowości szkolnej.
|
|
II. Rozwiązywanie konfliktów w klasie i w szkole. | Uczenie poprawnych zachowań i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kształtowanie umiejętności utrzymywania poprawnych kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi.
|
· Ocenianie postępowania swojego i innych z wyeksponowaniem pozytywnych cech charakteru w procesie dydaktyczno – wychowawczym.
· Reagowanie na niewłaściwe zachowania uczniów szkole i poza nią. · Wskazywanie konsekwencji pozytywnych i negatywnych zachowań społecznych w procesie dydaktyczno – wychowawczym. · Uświadamianie skutków złego zachowania w świetle prawa szkolnego i karnego. · Rozwijanie wrażliwości na krzywdę innych ( osób niepełnosprawnych, starszych, samotnych i ich potrzeb) z aktywizowaniem do niesienia pomocy w konkretnych sytuacjach. Udział w akcjach charytatywnych organizowanych przez szkołę. · Dostarczanie pozytywnych wzorów postępowania (szukanie przykładów w najbliższym środowisku oraz w literaturze). · Częste odwoływanie się do SOZ. · Stwarzanie okazji do wyrażania własnych emocji w toku naturalnych rozmów, spontanicznych sytuacji, oraz w grach i zabawach psychologicznych. |
3. Właściwe sposoby oceny własnego postępowania oraz przyjmowanie krytyki ze strony innych. | · Przyjmowanie ocen rówieśników jako bodźca do stawania się lepszym.
· Odgrywanie scenek sytuacyjnych na lekcjach wychowawczych. · Systematyczna ocena zachowań i postaw uczniów w klasach I-III – karty . · Dwa razy w semestrze przekazywanie rodzicom wpisów z zeszytów wychowawców o zachowaniu dzieci.
|
|
4. Rozwijanie w dziecku wiary w siebie i poczucia pewności. | · Włączanie uczniów „trudnych” do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy i szkoły poprzez przydzielanie różnych ról (dyżurny, opiekun roślin, asystent nauczyciela, klasowy plastyk itp.).
· Angażowanie uczniów do prac rozwijających ich zainteresowania (przygotowanie gazetek klasowych, szkolnych, zawodów sportowych, występów artystycznych, oprawy muzycznej imprez szkolnych) oraz udziału w zawodach sportowych, konkursach szkolnych i pozaszkolnych. · Zapoznanie uczniów na lekcjach wychowawczych z elementami autoprezentacji, korzystanie z nich w różnych sytuacjach ( świadomość słabych i mocnych stron). |
|
III. Podnoszenie prestiżu szkoły w oczach uczniów i społeczności lokalnej. | 1. Dbałość o estetykę klas, szkoły i terenu wokół budynku oraz poszanowanie mienia szkolnego. | · Praca uczniów, nauczycieli i rodziców na rzecz klasy i szkoły (udział w dekorowaniu klas, organizowanie kącików zieleni, pomoc w zorganizowaniu kącików tematycznych).
· Sprzątanie terenów wokoło szkoły, pielęgnacja ogródka dendrologicznego. · Odpowiedzialne wykonywanie obowiązków dyżurnych klasowych. · Wykorzystywanie ogródka dendrologicznego podczas zajęć z edukacji przyrodniczej.
|
|
2.Uczenie grzeczności i kulturalnego zachowania. | · Rozwijanie szacunku dla wszystkich pracowników szkoły (zapraszanie na uroczystości szkolne: Dzień Edukacji Narodowej, Jasełka, Wigilia).
· Stosowanie form grzecznościowych na co dzień w kontaktach z ludźmi podczas wycieczek tematycznych do różnych miejsc użyteczności publicznej. · Kształtowanie nawyków prawidłowego zachowania się podczas uroczystości szkolnych, pozaszkolnych, wycieczek krajoznawczo – turystycznych, w środkach komunikacji publicznej. · Wyrabianie postawy dobrego współzawodnictwa podczas zawodów sportowych. · Promowanie wartości, które pomagają w życiu ( koleżeństwo, pracowitość, życiowy optymizm, wytrwałość, asertywność).
|
3. Prezentowanie swoich umiejętności i zdolności w konkursach wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych. | · Udział w zawodach sportowych.
· Udział uczniów w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz przeglądach artystycznych. · Prezentowanie osiągnięć uczniów wśród społeczności lokalnej na festynach rodzinnych, w kronice szkolnej, podczas występów artystycznych, dni otwartych, podczas imprez oraz w lokalnej prasie, na stronie internetowej szkoły. |
|
IV. Aktywizowanie uczniów podczas lekcji, zajęć pozaszkolnych.
|
1. Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji: literatury, prasy, Internetu, programów komputerowych.
Rozbudzenie zainteresowania literaturą i twórczością wybranych autorów.
|
· Współpraca z biblioteką szkolną i publiczną (organizowanie wyjazdów do biblioteki w Sępólnie na ciekawe wystawy i przedstawienia teatralne, lekcje biblioteczne).
· Rozbudzenie zamiłowania do poszukiwania i gromadzenia własnych ciekawych książek, materiałów w portfolio. · Udział w konkursach czytelniczych i recytatorskich szkolnych i pozaszkolnych . · Organizowanie wystawek dot. twórczości wybranych autorów, biblioteczek klasowych. · Organizowanie lekcji bibliotecznych dla klas I – VII. · Inscenizowanie wybranych baśni, wierszy, fragmentów utworów literackich. · Tworzenie klasowych biblioteczek w klasach młodszych. · Cykliczne spotkania z ciekawą książką w klasie nauczania zintegrowanego w ramach świetlicy szkolnej i lekcji bibliotecznych. · Nagradzanie najlepszych czytelników w szkole. · Udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa organizowanym przez MEN ( możliwość pozyskania książek do biblioteki).
( 10 minut) . |
3. Tworzenie warunków do rozwoju indywidualnych zamiłowań i zainteresowań.
|
· Praca z uczniem zdolnym (zachęcanie do uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych, zachęcanie do udziału w konkursach).
· Cykl zajęć poświęconych zainteresowaniom i pasjom, dostrzeganie ich wpływu na jakość życia i wybór zawodu. · Prezentowanie osiągnięć pozaszkolnych uczniów. · Włączenie uczniów do przygotowania imprez klasowych i szkolnych (oprawa plastyczna i muzyczna). · Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych poprzez organizowanie wycieczek i spacerów w różnych porach roku, konkursów przyrodniczych. · Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem doświadczeń i eksperymentów . · Wycieczki edukacyjne do nadleśnictwa, zakładów pracy, ośrodków kultury, oczyszczalni ścieków itp. ). · Udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych. |
|
V. Wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły. Utrwalanie wiadomości szkolnych. Ocenianie kształtujące. | 1. Organizowanie różnorodnych zajęć, gier i zabaw, podczas których wiadomości szkolne będą utrwalane i związane z życiem, mobilizowanie uczniów do pogłębiania wiedzy. | · Zwrócenie uwagi na dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo i mających trudności w opanowaniu materiału danej klasy.
· Zorganizowanie pomocy koleżeńskiej podczas lekcji, przekazywanie lekcji uczniom nieobecnym. |
· Pogłębianie i utrwalanie wiedzy podczas zabaw i gier dydaktycznych (rebusy, krzyżówki, gry ortograficzne i skojarzeniowe), metody (np. projektu) .
· Systematyczne sprawdzanie zadań domowych. · Sprawdzanie wiadomości w różnorodnej formie (testy, konkursy grupowe i indywidualne, przygotowanie pytań przez uczniów). · Stosowanie technik i metod OK: określenie celów, „nacobezu”- kryteria sukcesu, samoocena i ocena koleżeńska ( światła),patyczki z imionami, portfolio informacja zwrotna.
|
II Działania na rzecz wychowania w społeczeństwie | ||
Zadania | Treści | Działania |
I. Wychowywanie do życia w rodzinie.
|
1.Rola rodziny w życiu człowieka. | · Moje miejsce w rodzinie:
Ø prawa i obowiązki dziecka, Ø moja postawa wobec członków rodziny, Ø przejawianie miłości i szacunku do członków rodziny, Ø szukanie pomysłów na spędzanie wolnego czasu w gronie rodzinnym. · Uczestnictwo uczniów i rodziców w organizowanych przez szkołę uroczystościach wynikających z kalendarza imprez szkolnych (Wigilia, Dzień Dziadka i Babci, Dzień Matki itp.), oraz w innych działaniach podejmowanych przez wychowawców klas .
|
2. Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny. | · Zapoznanie i zaakceptowanie przez rodziców planu wychowawczo – profilaktycznego szkoły.
· Systematyczne organizowanie spotkań z rodzicami przy różnych okazjach. · Informowanie i kierowanie rodziców do instytucji pomagających w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i socjalnych (Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, świetlica terapeutyczna, opieka społeczna). · Rozmowy z rodzicami dot. informacji o trudnościach wychowawczych w rodzinie oraz oczekiwaniach rodziców wobec szkoły. · Uruchomienie punktu konsultacyjnego na terenie szkoły przy współpracy z PPP w Sępólnie Kraj.
|
|
II. Edukacja regionalna. | 1. Poznanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu. | · Wycieczki klasowe po najbliższej okolicy.
· Wycieczki krajoznawcze do parków, skansenów, zabytków lokalnych. · Współpraca z sołectwami i kołem gospodyń . · Współpraca ze stowarzyszeniami: Ze Zbożem za pan brat i Odnowa Wsi Krajeńskiej.
|
III. Wychowywanie patriotyczne i obywatelskie. | 1. Kształtowanie szacunku dla własnego państwa, symboli narodowych oraz pamiątek historycznych. | · Organizowanie uroczystości z okazji świąt państwowych (Święto Niepodległości, Rocznica Konstytucji 3 Maja itd.).
· Rozumienie roli tradycji w budowaniu poczucia własnej wartości i tożsamości – realizacja zagadnień na godzinach wychowawczych. |
2. Dostarczenie wiedzy na temat najważniejszych wydarzeń i postaci z dziejów Polski. | · Zapoznawanie z dziejami Polski w oparciu o literaturę, polskie legendy, miejsca pamięci narodowej.
· Zapoznanie z twórczością wielkich Polaków . · Gazetki tematyczne, wystawy. |
|
3. Rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego i postaw społecznych.
Rozwijanie działalności Samorządu Szkolnego.
|
· Przeprowadzenie demokratycznych wyborów do samorządów klasowych i samorządu szkolnego.
· Przeprowadzenie kampanii wyborczej i wyborów do Samorządu Uczniowskiego. · Organizowanie apeli tematycznych. · Współudział samorządu w organizowaniu różnych imprez. · Udział Samorządu Uczniowskiego w poznaniu i upowszechnianiu praw i obowiązków ucznia. · Współudział w pracach nad dokumentami szkoły (plan pracy samorządu, kalendarza imprez szkolnych).
|
|
IV Współpraca z instytucjami wspierającymi wychowanie i rozwój dzieci. | 1. PAH
2. WOŚP 3. Stowarzyszenie Ze Zbożem za pan brat i Odnowa Wsi Krajeńskiej 4. CKiS 5. Policja 6. Straż Pożarna
7. Biblioteka Publiczna
8. Parafia 9. Sołectwa czterech wsi i Koło Gospodyń Wiejskich 10. PP-P 11. Kuratorzy sądowi 12. MOPS 13. PCPR |
|
III Działanie mające na celu poprawę zdrowia psychofizycznego uczniów oraz ich bezpieczeństwa. | ||
Zadania | Treści | Działania |
I. Stwarzanie warunków do kształcenia zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu. | 1. Bezpieczeństwo na drodze, podczas zajęć, gier i zabaw ruchowych. | · Wdrażanie elementów wychowania komunikacyjnego (pogadanki, wyjście w teren – obserwacja ruchu drogowego, praktyczna nauka zasad ruchu drogowego, spotkanie z policjantem).
· Zorganizowanie egzaminu na kartę rowerową. · Przypomnienie zasad zachowania sie w autobusie szkolnym. · Ustalenie zasad zachowania bezpieczeństwa na zajęciach technicznych, sali gimnastycznej i boisku szkolnym, ( przypomnienie regulaminów w pracowni i sali gimnastycznej). · Przestrzeganie regulaminu przerw. · Zapoznanie na lekcjach wychowawczych i poszczególnych przedmiotach: ze znakami powszechnej informacji, z sygnałami alarmowymi, zasadami ochrony ppoz, sposobami zachowania się w razie ataku terrorystycznego. · Przeprowadzenie próbnej ewakuacji na wypadek zagrożenia pożarem. · Realizacja zajęć w ramach programu „Bezpieczne dziecko” i „Akademii Bezpiecznego Puchatka” w klasie I. · Kontynuacja programu „Ratujemy i uczymy ratować”, współpraca z fundacją WOŚP ( konkursy plastyczne, obchody Europejskiego Dnia Przywracania Czynności Serca).
|
2. Higiena ciała, miejsca pracy i wypoczynku. Rozbudzenie zainteresowania własnym zdrowiem. | · Dopasowanie ławek i krzeseł do wzrostu uczniów, przydział własnych szuflad w klasach.
· Realizowanie programów zdrowotnych (fluoryzacja, spotkanie z higienistką). · Pogadanki zalecane przez Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny ( zapobieganie grypie , wszawicy, negatywne skutki stosowania dopalaczy itp.). · Zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami higieny i skutkami nieprzestrzegania jej , zwrócenie uwagi na szczególną dbałość o czystość ciała i odzieży w okresie dojrzewania. · Obchody „Światowego Dnia Zdrowia”. |
|
3.Propagowanie zdrowego stylu życia.
|
· Uświadomienie przyczyn skutków i palenia papierosów, picia alkoholu, nadużywania leków, narkotyków i stosowania dopalaczy (spotkania z pielęgniarką, lekarzem, pracownikami PPP), przypomnienie procedur reagowania w sytuacjach kryzysowych: stwierdzenie spożycia przez uczniów alkoholu lub używania środków odurzających i dopalaczy.
· W ramach godzin wychowawczych omawianie zagadnień związanych z agresją i przemocą, pogadanka z przedstawicielami policji na temat konsekwencji prawnych. · Reagowanie na przejaw cyberprzemocy. · Udział uczniów w zajęciach „Wychowanie do życia w rodzinie”. · Dyskusje i rozmowy o planowaniu rozkładu tygodnia, dnia, własnej nauki i czasu wolnego. · Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z nadmiernego korzystania z komputera, internetu, TV, uświadomienie uczniom konieczności segregowania i krytycznego odbioru informacji. · Pedagogizacja rodziców na temat zagrożeń związanych z korzystaniem przez dzieci z telefonów komórkowych, internetu, komputera. · Popularyzacja filmów, programów telewizyjnych, komputerowych prezentujących pozytywne wartości. · Organizowanie różnych imprez sportowych w szkole i poza szkołą (na piknikach, festynach, wyjazdy do Sępólna Kraj na Arenę). · Organizowanie wyjazdów na basen oraz spotkań towarzyskich i sportowych z uczniami innych szkół. · Realizacja programu „Europejski Kodeks Walki z Rakiem ( aktywność ruchowa, promocja zdrowego stylu odżywiania, unikanie nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne, skutki stosowania używek ze zwróceniem uwagi na środki uzależniające dopalacze). · Promowanie zdrowego odżywiania – Programy: Szklanka Mleka i Owoce w szkole
|
|
II. Eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi oraz trudnościami w kontaktach z rówieśnikami. | 1.Uczenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach niepowodzeń szkolnych. | · Tworzenie atmosfery życzliwości dla każdego ucznia.
· Prowadzenie zajęć wyrównawczych, rewalidacji indywidualnej. · Posługiwanie się oceną rozwojową. · Zwiększenie ilości nagród, a zmniejszenie kar. · Uświadomienie uczniom możliwości poszukiwania pomocy w trudnych sytuacjach: telefon zaufania, Rzecznik Praw Ucznia. · Uświadomienie zagrożenia płynącego z Internetu ( spotkanie z policją , pracownikami poradni na temat bezpieczeństwa w internecie i odpowiedzialnego, zgodnego z prawem korzystania z mediów społecznościowych ). |
2. Kształcenie umiejętności radzenia sobie z presją środowiska rówieśników. | · Uczenie zachowań asertywnych (sztuka odmawiania, bronienia własnego zdania poprzez odgrywanie scenek osoby namawiającej i namawianej).
|
W celu weryfikacji szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego ustala się jego ewaluację po roku jego funkcjonowania (poprzez uczniów, rodziców, nauczycieli).
Ewaluacja programu
Po roku funkcjonowania programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły zostanie dokonana ewaluacja przez nauczycieli.
Jej głównym zadaniem będzie ocena efektywności i ewentualnej korekty programu wychowawczego za pomocą m. in. informacji zebranych poprzez:
- dyskusję na godzinach wychowawczych
- obserwację zachowań i postaw uczniów
- rozmowy z rodzicami
- zebraniem wniosków i propozycji ewentualnych korekt programu.
Nauczyciele zbierają wnioski, dokonują analizy planu wychowawczego i na tej podstawie wypracowują propozycję ewentualnych zmian.
Program wychowawczo – profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Zbożu wchodzi w życie z dniem 01.09.2017 r.
TWORZENIE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
I.PRZEPROWADZENIE DEBATY O WYCHOWANIU W SZKOLE
- Czym jest wychowanie?
- Czym ma być program wychowawczy szkoły?
- ZDIAGNOZOWANIE SYTUACJI UCZNIÓW I SZKOŁY
- Jacy są nasi uczniowie?
- Jaka jest nasza szkoła?
III. OKREŚLENIE OBSZARÓW KOMPETENCYJNYCH I PRZYJĘCIE CELU WYCHOWAWCZEGO SZKOŁY.
- Jacy mają być nasi uczniowie?
- Jakie są cele naszej pracy?
- Co jest przesłaniem dla naszej pracy?
- SFORMUŁOWANIE SZKOLNYCH ZADAŃ WYCHOWAWCZYCH.
- Na czym chcemy się skupić?
- Co chcemy realizować w naszej szkole?
- SFORMUŁOWANIE ZAŁOZEŃ REALIZOWANIA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO.
- Jak będziemy realizować przyjęty program?
- ZREDAGOWANIE PROGRAMU, KONSULTOWANIE, ZATWIERDZENIE.
- Jak piszemy i przyjmiemy nasz program?
VII. SFORMUŁOWANIE NORM SPOŁECZNYCH SZKOŁY.
- Jak sformułujemy i zapiszemy reguły życia społeczności szkolnej?
VIII. PRZYJĘCIE PROCEDURY EWALUACYJNEJ.
- Co trzeba zmienić i dlaczego?
- Jak sprawdzimy co nam się udało?