Szkoła Podstawowa w ZbożuSzkoła Podstawowa w ZbożuSzkoła Podstawowa w ZbożuSzkoła Podstawowa w Zbożu
  • Start
  • Oferta
  • Prawo
    • Statut Szkoły
    • Regulamin Rady Rodziców
    • Program wychowawczy
  • Kadra
  • Osiągnięcia
    • Rok szkolny 2020/2021
    • Rok szkolny 2019/2020
    • Rok szkolny 2018/2019
    • Rok szkolny 2017/2018
    • Rok szkolny 2016/2017
    • Rok szkolny 2015/2016
    • Rok szkolny 2014/2015
  • Galeria
  • Rekrutacja
  • RODO
  • Kontakt

Program wychowawczy

  • Regulamin Rady Rodziców
  • Program wychowawczy
  • Statut Szkoły
Home Prawo Program wychowawczy

PROGRAM

WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY

SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ZBOŻU

  

Podstawa tworzenia szkolnego programu wychowawczego

Podstawa prawna

1) Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) – art. 10 ust. 1 pkt 5, art. 26 ust. 2, art. 78, art. 98-99.

2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. poz. 1249).

3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).

4) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649) – § 4.

 

 

 

PROGRAM DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNYCH  W SZKOLE PODSTAWOWEJ W ZBOŻU

 

Cel nadrzędny – wszechstronny rozwój osobowy uczniów w sferze intelektualnej, psychicznej, społecznej, fizycznej, estetycznej, moralnej oraz przygotowanie uczniów do uczestnictwa w z życiu kulturalnym i społecznym.

Cele ogólne programu:

1) Kształtowanie postawy dialogu, tolerancji, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów, umacnianie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej (ceremoniał szkolny), lokalnej i regionalnej, świadomości swoich praw i obowiązków.

2) Wskazywanie zagrożeń bezpieczeństwa i zdrowia oraz skutków uzależnień, uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia. Zapobieganie zachowaniom agresywnym (agresja słowna, psychiczna, fizyczna, cyberprzemoc). Uczenie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami.

3) Propagowanie szacunku dla dobra wspólnego, przygotowanie do życia w grupie rówieśniczej, rodzinie, w społeczności lokalnej i państwie. Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, tworzenia pozytywnych relacji międzyludzkich.

4) Wspieranie wszechstronnego rozwoju osobowości, dociekliwości poznawczej, użyteczności wiedzy i umiejętności zdobytych na danym etapie edukacji.

5) Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych, umiejętności dokonywania wyboru zachowań chroniących zdrowie własne i innych ludzi. Propagowanie zdrowego stylu życia.

 

 

Cele szczegółowe:

  • rozwijanie w uczniach dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie dobra,
  • budzenie szacunku dla dobra wspólnego,
  • kształtowanie postawy dialogu i tworzenie klimatu zaufania,
  • kształtowanie umiejętności komunikowania się,
  • tworzenie życzliwej, serdecznej atmosfery w szkole, wzajemnego szacunku, tolerancji, pozytywnej samooceny uczniów,
  • kształtowanie postawy tolerancji i poszanowania poglądów innych ludzi, asertywności,
  • rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i prowadzenia negocjacji,
  • budzenie w uczniach wrażliwości moralnej,
  • pomoc uczniom w rozpoznawaniu wartości moralnych, ich hierarchizacji oraz w dokonywaniu wyborów,
  • wskazywanie właściwych postaw wobec siebie  i innych ludzi oraz umiejętności analizowania różnorodnych zachowań,
  • uczenie właściwych, bezpiecznych zachowań w różnych sytuacjach,
  • propagowanie zdrowego trybu życia, kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych, profilaktyka uzależnień,
  • przygotowanie uczniów do życia w świecie dorosłych poprzez ukazywanie różnych aspektów życia społecznego wraz z jego zagrożeniami,
  • kształtowanie umiejętności przeciwstawiania się wpływom kolegów ze środowisk zdemoralizowanych,
  • dostrzeganie w każdym uczniu ukrytych możliwości oraz uzdolnień i rozwijanie ich aby uczeń był kreatywny i miał świadomość większej wartości swoich działań,
  • współpraca wszystkich podmiotów edukacji (rodziców, dzieci, nauczycieli, środowiska lokalnego),
  • włączenie całej społeczności szkolnej do współdecydowania o ważnych spawach szkoły,
  • integrowanie zespołów klasowych poprzez samorządność,
  • tworzenie zdrowego i bezpiecznego środowiska wychowawczego,
  • inspirowanie nauczycieli i uczniów do twórczych poszukiwań,
  • kształtowanie właściwych postaw w relacjach dziecko – dom rodzinny – szkoła.

 

Program wychowawczo – profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Zbożu zawiera się w następujących obszarach:

  1. Działania wychowawcze podczas lekcji, zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
  2. Działania na rzecz wychowania w społeczeństwie i kształtowania postaw prospołecznych oraz patriotycznych.
  • Działania mające na celu poprawę zdrowia psychofizycznego uczniów oraz ich bezpieczeństwa.

 

I. Działania wychowawcze podczas lekcji, zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych
Zadania Treści Działania
I. Integracja środowiska klasowego, szkolnego i lokalnego. 1. Ustalenie i przyjęcie wspólnych norm postępowania.

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Zredagowanie klasowych norm i zasad funkcjonowania w grupie (zatwierdzenie przez grupę rówieśniczą klasowych kodeksów, kontraktów bądź regulaminów).

·         Przypomnienie systemu oceniania zachowania i regulaminu przerw, dowozów, pracowni komputerowej , świetlicy, sali gimnastycznej , placu zabaw, boiska.

·         Pedagogizacja rodziców przez pracowników poradni, dyrektora i nauczycieli.

 

2. Bliższe poznanie uczniów, wychowawców i rodziców poprzez wspólną zabawę i pracę. ·         Włączanie uczniów kl. I w poczet społeczności uczniowskiej.

·         Wspólne organizowanie imprez okolicznościowych (Andrzejki, Mikołajki, Wigilie klasowe, Dzień Seniora, Dzień Matki itp.).

·         Współudział rodziców w organizowaniu festynów rodzinnych, wycieczek w ramach projektu „Nasza Mała Ojczyzna” obchodów świąt, rajdów i innych imprez sportowych.

·         Organizowanie przy różnych okazjach konkursów klasowych i szkolnych, przygotowanie uczniów do konkursów pozaszkolnych.

·         Zapraszanie rodziców na lekcje przy „ drzwiach otwartych”. Prezentacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik oceniania kształtującego.

·         „Dzień otwarty” dla rodziców dzieci 5-6 letnich – promocja szkoły.

·         Klub czytającego rodzica.

 

3.Sprecyzowanie wspólnych celów

edukacyjnych i

wychowawczych szkoły i rodziny.

·         Organizowanie spotkań z rodzicami: ogólnych, indywidualnych, przy różnych okazjach.

·         Wspieranie rodziców w działaniach wychowawczych poprzez zorganizowanie spotkania z pedagogiem.

·         Przedstawienie rodzicom podstawowych kompetencji ucznia poszczególnych klas,  w oddziale przedszkolnym przedstawienie zagadnienia gotowości szkolnej.

 

II. Rozwiązywanie konfliktów w klasie i w szkole. Uczenie poprawnych zachowań i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kształtowanie umiejętności utrzymywania poprawnych kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi.

 

·         Ocenianie postępowania swojego i innych z wyeksponowaniem pozytywnych cech charakteru w procesie dydaktyczno – wychowawczym.

·         Reagowanie na niewłaściwe zachowania uczniów szkole i poza nią.

·         Wskazywanie konsekwencji pozytywnych i negatywnych zachowań społecznych w procesie dydaktyczno – wychowawczym.

·         Uświadamianie skutków złego zachowania w świetle prawa szkolnego i karnego.

·         Rozwijanie wrażliwości na krzywdę innych ( osób niepełnosprawnych, starszych, samotnych i ich potrzeb) z aktywizowaniem do niesienia pomocy w konkretnych sytuacjach. Udział w akcjach charytatywnych organizowanych przez szkołę.

·         Dostarczanie pozytywnych wzorów postępowania (szukanie przykładów w najbliższym środowisku oraz w literaturze).

·         Częste odwoływanie się do SOZ.

·         Stwarzanie okazji do wyrażania własnych emocji w toku naturalnych rozmów, spontanicznych sytuacji, oraz w grach i zabawach psychologicznych.

3. Właściwe sposoby oceny własnego postępowania oraz przyjmowanie krytyki ze strony innych. ·         Przyjmowanie ocen rówieśników jako bodźca do stawania się lepszym.

·          Odgrywanie scenek sytuacyjnych na lekcjach wychowawczych.

·         Systematyczna ocena zachowań i postaw uczniów  w klasach I-III – karty .

·         Dwa razy w semestrze przekazywanie rodzicom wpisów z zeszytów wychowawców o zachowaniu dzieci.

 

4. Rozwijanie w dziecku wiary w siebie i poczucia pewności. ·         Włączanie uczniów „trudnych” do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy i szkoły poprzez przydzielanie różnych ról (dyżurny, opiekun roślin, asystent nauczyciela, klasowy plastyk itp.).

·         Angażowanie uczniów do prac rozwijających ich zainteresowania (przygotowanie gazetek klasowych, szkolnych, zawodów sportowych, występów artystycznych, oprawy muzycznej imprez szkolnych) oraz udziału w zawodach sportowych, konkursach szkolnych i pozaszkolnych.

·         Zapoznanie uczniów na lekcjach wychowawczych z elementami autoprezentacji, korzystanie z nich w różnych sytuacjach ( świadomość słabych i mocnych stron).

III. Podnoszenie prestiżu szkoły w oczach uczniów i społeczności lokalnej. 1. Dbałość o estetykę klas, szkoły i terenu wokół budynku oraz poszanowanie mienia szkolnego. ·         Praca uczniów, nauczycieli i rodziców na rzecz klasy i szkoły (udział w dekorowaniu klas, organizowanie kącików zieleni, pomoc w zorganizowaniu kącików tematycznych).

·         Sprzątanie terenów wokoło szkoły,

pielęgnacja ogródka dendrologicznego.

·          Odpowiedzialne wykonywanie obowiązków dyżurnych klasowych.

·         Wykorzystywanie ogródka dendrologicznego podczas zajęć z edukacji przyrodniczej.

 

 

 

 

2.Uczenie grzeczności i kulturalnego zachowania. ·         Rozwijanie szacunku dla wszystkich pracowników szkoły (zapraszanie na uroczystości szkolne: Dzień Edukacji Narodowej, Jasełka, Wigilia).

·         Stosowanie form grzecznościowych na co dzień w kontaktach z ludźmi podczas wycieczek tematycznych do różnych miejsc użyteczności publicznej.

·         Kształtowanie nawyków prawidłowego zachowania się podczas uroczystości szkolnych, pozaszkolnych, wycieczek krajoznawczo – turystycznych, w środkach komunikacji publicznej.

·         Wyrabianie postawy dobrego współzawodnictwa podczas zawodów sportowych.

·         Promowanie wartości,  które pomagają w życiu ( koleżeństwo, pracowitość, życiowy optymizm, wytrwałość, asertywność).

 

3. Prezentowanie swoich umiejętności i zdolności w konkursach wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych. ·         Udział w zawodach sportowych.

·         Udział uczniów w konkursach szkolnych i pozaszkolnych oraz przeglądach artystycznych.

·         Prezentowanie osiągnięć uczniów wśród społeczności lokalnej na festynach rodzinnych, w  kronice szkolnej, podczas występów artystycznych, dni otwartych, podczas imprez oraz w lokalnej prasie, na stronie internetowej szkoły.

IV. Aktywizowanie uczniów podczas lekcji, zajęć pozaszkolnych.

 

 

1. Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji: literatury, prasy, Internetu, programów komputerowych.

Rozbudzenie zainteresowania literaturą i twórczością wybranych autorów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Współpraca z biblioteką szkolną i publiczną (organizowanie wyjazdów do biblioteki w Sępólnie na ciekawe wystawy i przedstawienia teatralne, lekcje biblioteczne).

·         Rozbudzenie zamiłowania do poszukiwania i gromadzenia własnych ciekawych książek, materiałów w portfolio.

·         Udział w  konkursach czytelniczych i recytatorskich szkolnych  i pozaszkolnych .

·         Organizowanie wystawek dot. twórczości wybranych autorów, biblioteczek klasowych.

·         Organizowanie lekcji bibliotecznych  dla klas I – VII.

·         Inscenizowanie wybranych baśni, wierszy, fragmentów utworów literackich.

·         Tworzenie klasowych biblioteczek w klasach młodszych.

·         Cykliczne spotkania  z ciekawą książką w klasie nauczania zintegrowanego w ramach świetlicy szkolnej i lekcji bibliotecznych.

·         Nagradzanie najlepszych czytelników w szkole.

·         Udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa organizowanym przez MEN

( możliwość pozyskania książek do biblioteki).

  • Codzienne czytanie książek przez nauczycieli i uczniów   na pierwszej godzinie  lekcyjnej

( 10 minut) .

  3. Tworzenie warunków do rozwoju indywidualnych zamiłowań i zainteresowań.

 

·          Praca z uczniem zdolnym  (zachęcanie do uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych, zachęcanie do udziału w konkursach).

·         Cykl zajęć poświęconych zainteresowaniom i pasjom, dostrzeganie ich wpływu na jakość życia i wybór zawodu.

·         Prezentowanie osiągnięć pozaszkolnych uczniów.

·         Włączenie uczniów do przygotowania imprez klasowych i szkolnych (oprawa plastyczna i muzyczna).

·         Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych poprzez organizowanie wycieczek i spacerów w różnych porach roku, konkursów przyrodniczych.

·         Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem doświadczeń i eksperymentów .

·         Wycieczki edukacyjne do nadleśnictwa, zakładów pracy, ośrodków kultury, oczyszczalni ścieków itp. ).

·         Udział uczniów  w zajęciach pozalekcyjnych.

V. Wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły. Utrwalanie wiadomości szkolnych. Ocenianie kształtujące. 1. Organizowanie różnorodnych zajęć, gier i zabaw, podczas których wiadomości szkolne będą utrwalane i związane z życiem, mobilizowanie uczniów do pogłębiania wiedzy. ·         Zwrócenie uwagi na dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo i mających trudności w opanowaniu materiału danej klasy.

·         Zorganizowanie pomocy koleżeńskiej podczas lekcji, przekazywanie lekcji uczniom nieobecnym.

  ·         Pogłębianie i utrwalanie wiedzy podczas zabaw i gier dydaktycznych (rebusy, krzyżówki, gry ortograficzne i skojarzeniowe), metody (np. projektu) .

·         Systematyczne sprawdzanie zadań domowych.

·         Sprawdzanie wiadomości w różnorodnej formie (testy, konkursy grupowe i indywidualne, przygotowanie pytań przez uczniów).

·         Stosowanie technik i metod OK:

określenie celów, „nacobezu”- kryteria sukcesu, samoocena i ocena koleżeńska ( światła),patyczki z imionami, portfolio

informacja zwrotna.

 

 

 

II Działania na rzecz wychowania w społeczeństwie
Zadania Treści Działania
I. Wychowywanie do życia w rodzinie.

 

 

 

1.Rola rodziny w życiu człowieka. ·         Moje miejsce w rodzinie:

Ø  prawa i obowiązki dziecka,

Ø  moja postawa wobec członków rodziny,

Ø  przejawianie miłości i szacunku do członków rodziny,

Ø  szukanie pomysłów na spędzanie wolnego czasu w gronie rodzinnym.

·         Uczestnictwo uczniów i rodziców w organizowanych przez szkołę uroczystościach wynikających z kalendarza imprez szkolnych (Wigilia, Dzień Dziadka i Babci, Dzień Matki itp.), oraz w innych działaniach podejmowanych przez wychowawców klas .

 

  2. Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny. ·         Zapoznanie i zaakceptowanie przez rodziców planu wychowawczo – profilaktycznego szkoły.

·         Systematyczne organizowanie spotkań z rodzicami przy różnych okazjach.

·         Informowanie i kierowanie rodziców do instytucji pomagających w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i socjalnych (Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, świetlica terapeutyczna, opieka społeczna).

·         Rozmowy z rodzicami dot. informacji o trudnościach wychowawczych w rodzinie oraz oczekiwaniach rodziców wobec szkoły.

·         Uruchomienie punktu konsultacyjnego na terenie szkoły przy współpracy z PPP w Sępólnie Kraj.

 

II. Edukacja regionalna. 1. Poznanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu. ·         Wycieczki klasowe po najbliższej okolicy.

·         Wycieczki krajoznawcze do parków, skansenów, zabytków lokalnych.

·         Współpraca z sołectwami i kołem gospodyń .

·         Współpraca ze stowarzyszeniami:

Ze Zbożem za pan brat i Odnowa Wsi Krajeńskiej.

 

 

   
 
III. Wychowywanie patriotyczne i obywatelskie. 1. Kształtowanie szacunku dla własnego państwa, symboli narodowych oraz pamiątek historycznych. ·         Organizowanie uroczystości z okazji świąt państwowych (Święto Niepodległości, Rocznica Konstytucji 3 Maja itd.).

·         Rozumienie roli tradycji w budowaniu poczucia własnej wartości i tożsamości – realizacja zagadnień na godzinach wychowawczych.

  2. Dostarczenie wiedzy na temat najważniejszych wydarzeń i postaci z dziejów Polski. ·         Zapoznawanie z dziejami Polski w oparciu o literaturę, polskie legendy, miejsca pamięci narodowej.

·         Zapoznanie z twórczością wielkich Polaków .

·         Gazetki tematyczne, wystawy.

  3. Rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego i postaw społecznych.

Rozwijanie działalności Samorządu Szkolnego.

 

 

·         Przeprowadzenie demokratycznych wyborów do samorządów klasowych i samorządu szkolnego.

·         Przeprowadzenie kampanii wyborczej i wyborów do Samorządu Uczniowskiego.

·         Organizowanie apeli tematycznych.

·         Współudział samorządu w organizowaniu różnych imprez.

·          Udział Samorządu Uczniowskiego w poznaniu i upowszechnianiu praw i obowiązków ucznia.

·          Współudział w pracach nad dokumentami szkoły (plan pracy samorządu, kalendarza imprez szkolnych).

 

IV Współpraca z instytucjami  wspierającymi wychowanie i rozwój dzieci. 1.      PAH

2.      WOŚP

3.      Stowarzyszenie

Ze Zbożem za pan brat i Odnowa Wsi Krajeńskiej

4.      CKiS

5.      Policja

6.      Straż Pożarna

 

 

7.      Biblioteka Publiczna

 

8.      Parafia

9.      Sołectwa czterech wsi i Koło Gospodyń Wiejskich

10.  PP-P

11.  Kuratorzy sądowi

12.  MOPS

13.  PCPR

  • Kampania „Studnia dla Południa”.
  • Udział w Europejskim Dniu Przywracania Czynności Serca.
  • Udział w konkursach, udostępnianie obiektów szkolnych na działania stowarzyszeń .
  • Udział w przeglądach, konkursach.
  • Udział w festynach szkolnych i wiejskich.
  • Wyjazdy, wycieczki do instytucji .
  • Oprawa rekolekcji i wsparcie imprez środowiskowych.
  • Organizacja imprez i festynów szkolnych.
  • Kierowanie uczniów na badania , pozyskiwanie od rodziców informacji dotyczących wyników badań, stosowanie się do zaleceń zawartych w opiniach lub orzeczeniach.
  • Redagowanie opinii dla kuratorów, PCPRu.

 

III Działanie mające na celu poprawę zdrowia psychofizycznego uczniów oraz ich bezpieczeństwa.
Zadania Treści Działania
I. Stwarzanie warunków do kształcenia zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu. 1. Bezpieczeństwo na drodze, podczas zajęć, gier i zabaw ruchowych. ·         Wdrażanie elementów wychowania komunikacyjnego (pogadanki, wyjście w teren – obserwacja ruchu drogowego, praktyczna nauka zasad ruchu drogowego, spotkanie z policjantem).

·         Zorganizowanie egzaminu na kartę rowerową.

·         Przypomnienie zasad zachowania sie w autobusie szkolnym.

·         Ustalenie zasad zachowania bezpieczeństwa na zajęciach technicznych, sali gimnastycznej i boisku szkolnym, ( przypomnienie regulaminów w pracowni i sali gimnastycznej).

·         Przestrzeganie regulaminu przerw.

·         Zapoznanie na lekcjach wychowawczych i poszczególnych przedmiotach: ze znakami powszechnej informacji, z sygnałami alarmowymi, zasadami ochrony ppoz, sposobami zachowania się w razie ataku terrorystycznego.

·         Przeprowadzenie próbnej ewakuacji na wypadek zagrożenia pożarem.

·         Realizacja zajęć w ramach  programu „Bezpieczne dziecko”  i „Akademii Bezpiecznego Puchatka” w klasie I.

·         Kontynuacja programu „Ratujemy i uczymy ratować”, współpraca z fundacją WOŚP ( konkursy plastyczne, obchody Europejskiego Dnia Przywracania Czynności Serca).

 

  2. Higiena ciała, miejsca pracy i wypoczynku. Rozbudzenie zainteresowania własnym zdrowiem. ·         Dopasowanie ławek i krzeseł do wzrostu uczniów, przydział własnych szuflad w klasach.

·         Realizowanie programów zdrowotnych (fluoryzacja, spotkanie z higienistką).

·         Pogadanki zalecane przez Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny ( zapobieganie grypie , wszawicy, negatywne skutki stosowania dopalaczy itp.).

·         Zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami higieny i skutkami nieprzestrzegania jej , zwrócenie uwagi na szczególną dbałość o czystość ciała i odzieży w okresie dojrzewania.

·         Obchody „Światowego Dnia Zdrowia”.

  3.Propagowanie zdrowego stylu życia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Uświadomienie przyczyn skutków i palenia papierosów, picia alkoholu, nadużywania leków, narkotyków i stosowania dopalaczy (spotkania z pielęgniarką, lekarzem, pracownikami PPP), przypomnienie procedur  reagowania w sytuacjach kryzysowych: stwierdzenie spożycia przez uczniów alkoholu lub używania środków odurzających i dopalaczy.

·         W ramach godzin wychowawczych omawianie zagadnień związanych z agresją i przemocą,   pogadanka z przedstawicielami policji na temat  konsekwencji prawnych.

·         Reagowanie na przejaw cyberprzemocy.

·         Udział uczniów w zajęciach „Wychowanie do życia w rodzinie”.

·         Dyskusje i rozmowy o planowaniu rozkładu tygodnia, dnia, własnej nauki i czasu wolnego.

·         Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z nadmiernego korzystania z komputera, internetu, TV, uświadomienie uczniom konieczności segregowania i krytycznego odbioru informacji.

·         Pedagogizacja rodziców na temat zagrożeń  związanych z korzystaniem przez dzieci z telefonów komórkowych, internetu, komputera.

·         Popularyzacja filmów, programów telewizyjnych, komputerowych prezentujących  pozytywne wartości.

·         Organizowanie różnych imprez sportowych w szkole i poza szkołą (na piknikach, festynach, wyjazdy do  Sępólna Kraj na Arenę).

·         Organizowanie wyjazdów na basen oraz spotkań towarzyskich i sportowych z uczniami innych szkół.

·         Realizacja programu „Europejski

Kodeks Walki  z Rakiem

( aktywność ruchowa, promocja zdrowego stylu odżywiania, unikanie nadmiernej  ekspozycji na promienie słoneczne, skutki stosowania używek ze zwróceniem uwagi na środki uzależniające dopalacze).

·         Promowanie zdrowego odżywiania – Programy: Szklanka Mleka i Owoce w szkole

 

II. Eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi oraz trudnościami w kontaktach z rówieśnikami. 1.Uczenie umiejętności radzenia sobie w  trudnych sytuacjach niepowodzeń szkolnych. ·         Tworzenie atmosfery życzliwości dla każdego ucznia.

·         Prowadzenie zajęć wyrównawczych, rewalidacji indywidualnej.

·         Posługiwanie się oceną rozwojową.

·         Zwiększenie ilości nagród, a  zmniejszenie kar.

·         Uświadomienie uczniom możliwości poszukiwania pomocy w trudnych sytuacjach: telefon zaufania, Rzecznik Praw Ucznia.

·         Uświadomienie zagrożenia płynącego z Internetu ( spotkanie z policją , pracownikami poradni na temat bezpieczeństwa w internecie i odpowiedzialnego, zgodnego z prawem korzystania z mediów społecznościowych ).

  2. Kształcenie umiejętności radzenia sobie z presją środowiska rówieśników. ·         Uczenie zachowań asertywnych (sztuka odmawiania, bronienia własnego zdania poprzez odgrywanie scenek osoby namawiającej i namawianej).

 

 

 

W celu weryfikacji szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego  ustala się jego ewaluację po roku jego funkcjonowania (poprzez uczniów, rodziców, nauczycieli).

 

 

 

 

 

 

Ewaluacja programu

Po roku funkcjonowania programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły zostanie dokonana ewaluacja przez nauczycieli.

Jej głównym zadaniem będzie ocena efektywności i ewentualnej korekty programu wychowawczego za pomocą m. in. informacji zebranych poprzez:

  • dyskusję na godzinach wychowawczych
  • obserwację zachowań i postaw uczniów
  • rozmowy  z rodzicami
  • zebraniem wniosków i propozycji ewentualnych korekt programu.

 

Nauczyciele zbierają wnioski,  dokonują analizy planu wychowawczego i na tej podstawie wypracowują propozycję ewentualnych zmian.

 

 

Program wychowawczo – profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Zbożu wchodzi w życie z dniem 01.09.2017 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TWORZENIE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

 

I.PRZEPROWADZENIE DEBATY O WYCHOWANIU W SZKOLE

  • Czym jest wychowanie?
  • Czym ma być program wychowawczy szkoły?
  1. ZDIAGNOZOWANIE SYTUACJI UCZNIÓW I SZKOŁY
  • Jacy są nasi uczniowie?
  • Jaka jest nasza szkoła?

III. OKREŚLENIE OBSZARÓW KOMPETENCYJNYCH I PRZYJĘCIE CELU WYCHOWAWCZEGO SZKOŁY.

  • Jacy mają być nasi uczniowie?
  • Jakie są cele naszej pracy?
  • Co jest przesłaniem dla naszej pracy?
  1. SFORMUŁOWANIE SZKOLNYCH ZADAŃ WYCHOWAWCZYCH.
  • Na czym chcemy się skupić?
  • Co chcemy realizować w naszej szkole?
  1. SFORMUŁOWANIE ZAŁOZEŃ REALIZOWANIA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO.
  • Jak będziemy realizować przyjęty program?
  1. ZREDAGOWANIE PROGRAMU, KONSULTOWANIE, ZATWIERDZENIE.
  • Jak piszemy i przyjmiemy nasz program?

VII. SFORMUŁOWANIE NORM SPOŁECZNYCH SZKOŁY.

  • Jak sformułujemy i zapiszemy reguły życia społeczności szkolnej?

VIII. PRZYJĘCIE PROCEDURY EWALUACYJNEJ.

  • Co trzeba zmienić i dlaczego?
  • Jak sprawdzimy co nam się udało?
POCZTA E-MAIL
E-DZIENNIK
Projekty
Statut

Szkoła Podstawowa w Zbożu

Zboże 10, 89-400 Sępólno Krajeńskie

tel: 52 388 55 76

tel: 666 020 614

faks: 52 388 55 76

e-mail: szkolazboze@o2.pl

  • Formularz kontaktowy
  • Deklaracja dostępnośći

© Szkoła Podstawowa w Zbożu | Wykonanie: ZUE GRABINSKI

  • Deklaracja dostępnośći
  • Formularz kontaktowy
  • Galeria
  • Podręczniki 2022-2023
  • Programy nauczania 2022-2023
  • Kadra szkoły
  • Kontakt
  • RODO – KLAUZULA INFORMACYJNA
  • Oferta szkoły
  • Osiągnięcia
    • Rok szkolny 2014/2015
    • Rok szkolny 2015/2016
    • Rok szkolny 2016/2017
    • Rok szkolny 2017/2018
    • Rok szkolny 2018/2019
    • Rok szkolny 2019/2020
    • Rok szkolny 2020/2021
  • Prawo
    • Program wychowawczy
    • Regulamin Rady Rodziców
    • Statut Szkoły
  • Projekty
  • Rekrutacja
  • Strona główna
Szkoła Podstawowa w Zbożu

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

n settings.

Privacy Overview
Szkoła Podstawowa w Zbożu

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.